Les aventures d'en Viper amb el TM Hotas Warthog

Viper

Administrator
Membre del personal
Moderador
Personal Arma
Personal DCS
#1
M'he comprat (per fiiiiiiiiiiiiiii) el HOTAS* Warthog de TM, i vaig a posar-vos aquí les sensacions i opinions que vagin tenint d'ell, per si ajuda algú en les seves futures compres.
Primer recordar que jo vinc del HOTAS Cougar també de TM, tot i que fa temps que ja no el feia servir perque va deixar d'anar bé (els potenciòmetres ja no tenen recanvis ni oficials ni extraoficials), i abans vaig tenir un Cyborg 3D de Saitek que era una meravella.

El HOTAS l'he comprat a Amazon i m'ha arribat al següent dia i ben embalat. Portava tres capces, una exterior, una altre més, i la capça del producte.







La primera sensació ha sigut òbviament el pes, els controls sembla que pesen més que els del Cougar. El primer que he tret ha sigut la palanca de gasos, la sensació de qualitat i l'aspecte visual han sigut molt bons.



Després he tret la palanca de control, m'ha sorprès que la base plana és més gran del que pensava. La palanca és similar a la del Cougar, amb alguna petita diferencia. El que m'ha xocat és que la sensació al prémer els botons són molt diferents del dels Cougar. Al Cougar eren més mecànics, i al Warthog semblen un hibrid entre membrana i mecànic, de fet has de fer més recorregut per poder prémer els botons, cosa que m'agrada més com anava al Cougar.
El que m'ha agradat molt és la nova palanqueta del S4, és veu més pro que la del cougar, i la superficie rugosa i la forma dona més sensació de fermesa.
Per desgracia l'acoblament de la palanca de control amb la base és continua fent amb entrada PS/2, quan la competencia ho fa amb l'altre entrada de pins més gruixuts. A mi sempra m'ha donat sensació que algun dia els doblegaria els pins, tot i que no ho he fet mai.



Dos USB, un per cada palanca, a diferencia del Cougar que la de gasos es connectava a la de control i aquesta al PC. És bo que tingui USB independents, però si vas faltat d'entrades, és una putada, jo he hagut de fer servir les superiors. Apunt important, connectar a entrades USB 2.0, he estat mirant i es veu que si ho fas a les 3.0 donen problemes.

Les primeres proves

Després de provar el Warthog, tinc clar que és un HOTAS amb llums i ombres. Per sort moltes més llums que ombres.

El primer de tot és el canvi a la palanca de gasos del microstick a mouse de portàtil. Tant el Cougar, com l'F-16 i l'A-10 porten microstick a la palanca de gasos per controlar els sensors. Però per alguna palla mental, algú de TM va decidir posar al Warthog el típic ratolí dels portàtils antics, aquells que era un mini mugró al mig del teclat. Havia llegit que la gent és queixava d'això, i pensava que no seria per tant, però després de provar-ho em sumo a les queixes. Va fatal. No només perds un munt de precisió, si no que a més el punter no va on vols. A més tal on està, a vegades li dones al punter sense voler quan fas altres coses. I el pitjor de tot és que estic segur que era més car posar això que ja no és fa servir que un simple microstick que els venen com a recanvis de gamepads a amazon per menys de 5€.

A part d'aquesta gran cagada, la resta són coses petites. Personalment, i això no és un problema del HOTAS de TM si no del HOTAS real, sembla que la palanca de gasos hagi estat muntada amb sobres que tenien els fabricants quan van idear la palanca. Molts dels botons no són còmodes ni estan ven pensats, a diferencia del Cougar on tota la palanca és ergonòmica, i els botons estaven dissenyats específicament per la palanca.

El recorregut del Throttle és ferm i dona molt bona sensació, i els botons de la base semblen molt solids i també donen molt bona sensació.

S'hagués agraït que fiquessin al joystick alguna membrana o disc per tapar-ho de la pols.

També al joystick, com sabeu el trigger te dues etapes, com al Cougar. Però al Warthog, la segona etapa no és del tot precisa, m'he trobat fent la mateixa pressió que amb el Cougar a la segona etapa, i que només dispari mig segon, i és que si no prems més fermament el trigger, deixar de polsar-se. Crec que és un petit error de disseny, res greu, però que es podia haver corregit.

M'encanta el IDLE/OFF del throttle. Al Cougar no el tenies, i no és que sigui necessari, però la sensació que dona arrancar i apagar els motors igual que és fa a la realitat és una passada.

El lliscant dels frens aerodinàmics podia ser més robust, per mi és massa suau, i m'he trobat algun cop que després de posar-ho en la posició fixa de recuperació dels frens i tornant a la posició neutre ho he mogut sense voler cap a extensió dels frens un altre cop, al Cougar anava més dur i evitaves aquest problema.

Conclusions després d'alguns vols de prova

Encara queden moltes hores per provar el Warthog, però la sensació és que ha sigut una bona compra. El conjunt és veu molt robust, el tacte, igual que al Cougar, amb el metall és genial. I el més important, la suavitat i precisió del moviment del joystick són molt bons, millor que els del Cougar. Degut a la forma quadrada dels marges interns el recorregut, sobretot als extrems i al centre, solen tirar de quadrats, però ja era pitjor al Cougar això, i no em va impedir mai volar amb precisió.
Mort al mouse de portàtil que li han posat en comptes del Microstick, que és la única gran taca en aquest magnific HOTAS amb només dos dies d'us.
 
M'agrades: SilverArrow

Atunero

Miquelet
Personal Arma
19 Maig 2016
998
91
28
#2
Tens raó amb lo del ratolí, però jo ja m'hi he acostumat i ara ja no ho noto tant, es tot qüestió d'acostumar-s'hi. El tema USBs es perque son totalment independents els dos controladors, de fet hi ha gent que fa servir dos joysticks (venen el joy sense throttle).

Lo de la pols es una merda realment, jo el tinc ben cuidadet però, cada setmana li passo un pinzell per tots els racons i despres un drapet humit amb alcohol per treure el greix de les mans. Espero que em duri molts anys.

;)
 

Viper

Administrator
Membre del personal
Moderador
Personal Arma
Personal DCS
#3
Et durarà molts anys, i a més com és de metall i la pintura és la mateixa que la militar, a diferencia del plàstic, el desgast li deixa un aspecte super guai, igual que els avions antics, el meu Cougar mola més ara que quan era nou.

A tu amb el mouse et passa al DCS que al intentar baixar el sensor cap a baixa, també et detecta desplaçament a l'esquerra? com si no estigues ben alineat el mouse físicament, i al Sud estigues una mica girat?
 
2 Agost 2016
19
6
3
Gràcia
#5
Enhorabona Viper, bona compra.

Per lo de l'slew, jo vaig claudicar al minut. Recomano a tothom que tingui el Warthog que li canviï el cursor per la modificació que fa DeltaAlphaLima1 dels forums d'eagle.ru. Es supersenzill de posar i es precís de collons. Nit i dia.

Pel tema greix que diu n'Atunero, doncs s'evita fàcilment usant guants fins com els interiors d'esquiar. Encara que per mí els millors, per aquest propòsit, son els de Quechua de 3 euros del Decathlon. Totalment irrompibles, fàcilment rentables i no molesten massa portar-los un parell d'hores seguides; de fet son els que porto quan volo amb el parapent.

I per recanvis del Cougar, pots anar a Diotronic, al carrer Muntaner per Diputació o més abaix, amb els potenciòmetres originals i allí veuran quins podrien anar-te bé. Pero vaja, només necessites un adaptador de DB-15 amb una Teensy LC i tirar de TQS Cougar amb el nou stick, que es força superior.

Gaudeix-lo!

Plancton.