Formació CPF - 02 - Enlairament

Viper

Administrator
Membre del personal
Moderador
Personal Arma
Personal DCS
#1
cpf02.jpg

Un cop ja tenim l'avió encès i tots els sistemes i armes configurats per la missió, es hora d'enlairar-nos. Aquí veurem com fer el taxi per l'aeroport, l'enlairament sols o en grup i la reunió un cop tothom està a l'aire.

Taxi

Primer em de tenir en compte que la torre de control (ATC) i les comuncacions al DCS World són extremadament simples i pocs realistes de moment. En un futur segurament veurem un sistema molt millorat, però de moment el que tenim es molt limitat.

Un cop tothom estigui llest per fer Taxi, es demana Taxi a la torre de control. Torre ens donara la pista, i ens dira si podem entrar directament o hem d'esperar al costat, normalment fa això ultim indicant Hold Short, que vol dir que esperem fora de pista. (Hold Short encara no implementat al DCS).

Torre: Falcó 1-1 taxi runway 3-6, Hold short

Torre ens està donant pista 36 i ens diu que esperem al costat per entrar. Ara llavors hem de fer el Taxi cap a pista, informant a la resta del vol.

F1-1: Falcó 1 taxi

I conforme aneu sortint.

F1-2: Dos taxi
F1-3: Tres taxi
F1-4: Quatre taxi

Quan rodeu per taxi, heu de seguir les línies grogues, aquestes sempre indican els carrils, les heu de trepitjar. I no podeu excedir de 25 nusos/hora.

cpf02_04.jpg

Per saber la velocitat a terra teniu diferents sistemes, el mes còmode és marcar al DED la pagina INS, o fem prement el botó LIST del ICP i es selecciona la pagina INS.
Allà a baix a la dreta veure la casella G/S (Ground Speed) que marca la velocitat a terra.

Si l'aeroport te pistes paral·leles, aquestes s'identifiquen amb L i R (Esquerra i Dreta, aixi si l'aeroport te dues pistes paral·leles orientades cap al Nord, tindríem 36L i 36R per sortida 360º, i 18L i 18R per sortida 180º.

Un cop arribem a pista ens aturem a fora, abans d'entrar, i esperem a que torre ens doni permís (al DCS cal demanar per entrar a pista).

cpf02_05.jpg

Torre ens pot donar el QNH o el QFE (actualment al DCS només dona QFE). Aquest valor serveix per calibrar l'altímetre baromètric, ja que depenent del punt de rosada ens podria donar una lectura errònia.

QNH: Ens dona el valor per calibrar l'altimetre barometric segons el nivell del mar.
QFE: Ens dona el valor per calibrar l'altimetre barometric segons el nivell de la pista.

cpf02_06.jpg

Per calar l'altimetre, hem de moure el rotatori a l'esquerra abaix de l'altimetre fins que les polsades per mercuri (inHg) marqui el valor que ens ha donat torre, en el cas de la imatge 2972, i així es com veiem que l'altimetre, estan l'avió a terra, passa de marca 200 peus a marcar 0 peus.

Llavors ja podem entrar a pista i alinear-nos. Ens aturem i fem les ultimes comprovacions pre-enlairament. Quan entrem a pista avisem amb la trucada:

F1-1: Falcó 1-1 entering runway (entrant a pista)
F1-2: Falcó 1-2 entering runway


Si haguéssim d'esperar massa abans d'entrar a pista, perquè hem fer el taxi molt ràpid i ens sobre molt de temps, perquè ens em colat i em passat per davant un altre vol a terra i ara estem taponant, hi han aeroports, com el de Kunsan, que tenen uns llocs d'espera al costat de la capçalera, anomenats "Hot pit", com veieu a la imatge.

cpf02_01.jpg

A mes, en el Hotpit podeu aprofitar per omplir els dipòsits.

ENLAIRAMENT

Dintre de pista, farem les comprovacions finals per assegurar-nos que ens podem enlairar correctament.
  1. Comprovarem que al EHSI tinguem tots els parametres necessaris correctament configurats.
  2. Comprovarem que tinguem ven calat l'altimetre.
  3. El HUD correctament configurat.
  4. L'aparell correctament trimat.
  5. Armat el seient ejectable.
  6. L'altimetre radar ences.
  7. Tinguem permis per enlairar-nos de la torre.
Un cop en pista, alineats, amb l'altimetre calat al QFE que ens dona torre i amb la comprovació final, informem amb la trucada.

F1-1: Falcó 1-1 RTO (ready for takeoff)
F1-2: Falcó 1-2 RTO


Per enlairar-nos, trepitgem els frens, fiquem 80% de potencia, traiem frens i postcombustió. Quan comencem a rodar informem amb la trucada:

F1-1: Falcó 1-1 rolling (rodant)

Quant portem 70 Kts de velocitat, desactivem la roda de morro NWS i un cop agafem 150 Kts de velocitat, hem de fer la rotació, tirant de palanca suaument sense excedir 13º de AOA. Quan deixem de toca terra, repleguem tren d'aterratge i avisem amb la trucada.

F1-1: Falcó 1-1 airborne (aire)


Enlairament en formació

Podem enlairar-nos en formació nomes quan portem configuració AA, si portem configuració AG no està permès per seguretat. En cas d'enlairament en formació, es fan dues columnes, 1 i 3 a l'esquerra i 2 i 4 a la dreta i una mica enredera, tal com veiem en aquesta imatge.

cpf02_02.jpg

El procediment per sortit tots a l'hora es aquest:

F1-2: Falcó 1-2, in position, holding (en posició, esperant)
F1-1: Falcó 1-1, run em up (preparats)

Amb aquesta ordre, ambdós pilots amb fre accionat, situen la potencia al 80%
F1-2: Ready (preparat)
F1-1: Standby Brakes, …brakes now! (preparats frens, ...frens ara!)
En el moment que el lider pronuncia "now" ambdós pilots deixen anar els frens i situen la potencia en postcombustió.
F1-1: Falcó 1-1, airborne (aire)
F1-2: Falcó 1-2, airborne (aire)



Procediment de sortida

Un cop ens em enlairat, hem de mantenir el rumb fins que la torre ens doni permís per passar al procediment de sortida (no implementat al DCS):

Torre: Falco 1-1 Kunsan tower, resum on navigation

Ara ja podem fer el procediment de sortida segons el diagrama de l'aeroport. Pot haver-hi diferents procediments de sortida en un mateix aeroport, hem d'agafar el que ens doni millor rumb de sortida per la nostra missió. Degut a la seva complexitat ho veurem en futures classes mes avançades.

Reagrupació en vol

Un cop en vol, el lider de la formació indicarà la seva posició fins que els seus elements estiguin reagrupats, per això ho farà amb la trucada.

F1-1: Falcó 1-1, waypoint 2, 350 nusos, 10 graus
F1-2: Dos

F1-3: Tres
F1-4: Quatre

També podrar indicar la seva posició utilitzant l'ordre Alphacheck. Amb aquest ordre s'especificarà exactament on es troba. Cada cert temps el líder pot anar fent trucades d'aquest tipus per informar els seus elements de la seva posició.

F1-1: Falcó 1-1, Alphacheck, 325 graus, 350 nusos, àngels 20, 37 milles per punt 2, bullseye 123,45
Sempre s'indica a l'ordre següent: Rumb, velocitat, altitud, distància al punt següent i bullseye.


Sempre que es produeixi una unió o reunió en una formació, després d'un enlairament o durant una missió, ha de ser comunicat amb la trucada descriptiva In Position:

F1-2: Falcó 1-2, in position
F1-1: U


En qualsevol moment que sigui necessari un canvi de rumb o de velocitat, el líder ho haurà de comunicar amb antelació i esperar a l'acusament de rebut de l'element o elements per iniciar aquest canvi.

F1-1: Falcó 1-1, virant esquerra rumb 325
F1-2: Dos! (en aquest instant Falcó 1-1 iniciarà el gir)
F1-1: Falcó 1-1, incrementant a 400 nusos
F1-2: Dos! (en aquest instant Falcó 1-1 incrementa velocitat)


Datalink

Per assegurar-nos que podem veure als companys al datalink i ells a nosaltres hem de tenir l'opció XMT del HSI en L16.

cpf02_03.jpg
 
Last edited: