Guies i Manuals Aprenent el F/A-18C (material didactic)

Viper

Administrator
Membre del personal
Moderador
Personal Arma
Personal DCS
#1
De mica en mica vaig fent proves al F/A-18C, així que he decidit anar posant aquí algunes coses que vaig veient del caça. Moltes coses són semblants al F-16, però com l'aviònica és bastant diferent d'ell, cal un reciclatge.

RADAR

Algunes coses que heu de saber del radar del F/A-18C (i en general de molts radars similars).
El radar no dona una imatge instantània del que hi ha davant de l'aparell, si no que ha de fer un escaneig vertical i horitzontal, un escombrat. Aquest escombrat te un delay, es a dir un temps, i contra més ampli hagi de ser l'escombrat més trigarà.

La manera que te el radar d'escanejar la vertical de l'horitzontal és diferent.

Per escanejar l'horitzontal, el radar fa un escombrat complet d'esquerra a dreta, com és veu en aquesta imatge.



Si veieu, hi han marcats angles de 20 a 140, aquest son els amples que podem seleccionar per escanejar.

Però per l'escaneig vertical el radar fa servir un sistema de capces, ja que l'angle d'obertura d'escaneig vertical no es pot variar, el que fa el radar és variar l'orientació del radar, i així escanejar per sector. En aquesta imatge s'entendrà millor.



Aquí es veu bé també.



Aquí el radar te seleccionat el mode de 6 capces (i un angle horitzontal estret, d'uns 80 i així). El que fa el radar, és escanejar la primera capça de a dalt de tot, d'esquerra a dreta, quan a acabat, passa a la següent. Es d'aquesta manera que escaneja la vertical i la horitzontal tot a l'hora.

Podem seleccionar quin angle horitzontal volem i quantes capces volem a la vertical (contra menys capces menys vertical escaneja, però més ràpid serà el procés complet).

MFD RADAR

La pàgina del radar ens mostra bastant informació, tot i que moltes funcions encara no estan implementades. Aquí un resum de les que sí.



El OSB on posa 4B 1 és on seleccionar les capces verticals. En aquesta ens diu que tenim seleccionat el mode de 4 capces i que ara mateix està escanejant la capça 1.

El cursor de la pantalla del radar o TDC (Throttle Designator Controller) serveix per seleccionar els blancs (i pel que he vist en un video, en el futur per clicar als botons del MFD també). Els números que te ens mostra l'alçada màxima i mínima del radar en aquella distancia. A la imatge d'exemple, com tenim seleccionat el rang del radar a 40 i el cursor al mig, vol dir que a 20 milles nàutiques, el radar arriba de 10000 peus fins a -6000 (6000 per sota del nivell del mar).

La fletxa a l'esquerra i al mig es l'Elevació de l'antena radar. Com hem dit no es pot variar l'angle d'obertura vertical, però si podem moure l'antena perque el radar apunta més a dalt o més a baix. Això és molt útil, si per exemple volem molt baix i volem detectar avions a més alçada, o a l'invers. Quan mogueu l'antena afectara als valors que mostra el TDC (el cursor que movem pel radar) d'alçada màxima i mínima.

On posa HI INTL és un mode que encara no és funciona, però admetrà tres valors, Hight, Medium i INTL. Representa la intensitat de la senyal radar, i per defecte va sempre a INTL, que el que fa és canviar de Medium a Hight en cada passada.

En aquesta captura veiem la sub-pàgina DATA de la pàgina radar.



D'aquí crec recordar que fins ara no hi havia res funcional excepte el 8 marcat. Això és el temps que romandran els fantasmes dels contactes a la pantalla.
Es a dir, els contactes van deixant a pantalla el seu moviment en forma de rectangle mig transparent. El temps que estan aquests fantasmes a pantalla és el numero que seleccionem, crec que des de 2 fins a 64 segons. Per defecte ve a 8.

APONTATGE



Per fer un bon apontatge a portaavions calen fer moltes coses. Però de moment us explicaré només l'Angle of Attack o AOA.
El AOA és la diferencia en graus entre el morro de l'avio i la nostra senda real de vol.

Has de mantenir un AOA (Angle of Attack) de 13. Anem per parts.

Primer de tot, en realitat la velocitat que portem ens dona igual, us he posat 135 nusos per orientar-vos, però en apontatge, l'important és l'AOA, si portes un correcte AOA pots ignorar la velocitat.

El AOA de l'esquerra del HUD en mostra quin angle del morro de l'avio respecte de la trajectòria de vol portem. Es a dir, que l'avió apunti a la vertical 0 no vol dir que volem a 0, si portem poca sustentació podem estar descendint tot i que el morro apunti a 0. Aquesta diferencia es l'AOA, i és molt important.

Perquè la senda d'aterratge surti bé, és indispensable portar correctament trimat l'avió, si no tot falla. Per trimar bé, traiem flaps a FULL, baixen tren d'aterratge i posem potencia al 80% més o menys. Llavors anem trimant (morro a dalt) fins l'AOA sigui correcte, ho veurem perque a l'esquerra en sortirà el cercle groc.
El E braquet (o claudàtor E en Català) ens indica el mateix que el AOA, però al HUD. La idea és ficar el FPM al mig del E braquet.

Un cop ho tinguem trimat, la manera de controlar el descens és només tocar la palanca de gasos, ni tornem a trimar ni toquem la palanca de control (joystick) per variar la vertical. Tot és farà amb la palanca de gasos. Aquesta és la manera com s'aterra.

L'indicador de AOA ens diu si anem massa ràpids o massa lents a la senda.
Si anem massa lents, i per tant hem de ficar potencia, ens il·luminarà el xebró superior verd. Apuntar que la simbologia per mi és contradictòria, ja que el meu cervell de forma natural ho interpreta a l'inrevés, però així és.
Si anem en senda correcta ens sortirà el cercle groc.
I si anem ràpids, en sortirà un xebró vermell a sota, el que vol dir que trèiem potencia.
En aquestes dues imatges s'entén millor tot.





Us consello que practiqueu el AOA. Sense cap portaavions, simplement sortiu a l'aire, i mireu de mantenir un AOA constant, i després jugar amb la potencia.
Quan ho tingueu, proveu de variar el trim i tocar el joystick per veure que passa, així entendreu millor com funciona el AOA i que no heu de fer.

ENLAIRAMENT DES DE PORTAAVIONS

Si voleu fer servir les catapultes del portaavions, el que heu de fer es alinear-vos amb la catapulta, i avançar poc a poc fins que la roda del morro estigui a prop del ganxo de llançament. Llavors abaixeu la barra de llançament, que és una barra a la roda del morro, que s'enganxa al ganxo de llançament. Un cop abaixada la barra, avanceu molt poc a poc fins que la barra hagi passat just per davant del ganxo de llançament, com veieu a la captura d'internet.



Un cop així, que no és fàcil perquè a la realitat hi ha personal de terra guiant-te però al simulador de moment ho has de fer a ull (tip: la roda del morro la tenim just a sota del nostre seient). Com dic un cop en posició, li doneu a la U, i si esteu ven col·locats, llavors el ganxo de llançament avança una mica i es fixa a la barra. Llavors heu de posar la barra de llançament en RETRACT, amb la mateixa palanca d'abans, perquè es crei tensió. Llavors s'aixequen els panells posteriors per desviar els gasos del motor a l'aire i l'únic que heu de fer és ficar potencia al màxim i el sistema us catapulta automàticament. Suposo i desitjo que milloraran el sistema amb personal de coberta i funcions de llançament com les reals.

Nota: A la pagina del FCS, heu de fixar-vos de trimar l'avio segons el pes que porteu. Això és important, ja que el sistema fa que quan l'F/A-18C deixi la coberta, automàticament apuja el morro al valor que heu posat, per evitar la pèrdua. Si voleu saber el pes ho podeu mirar a l'editor o al propi avió, a la pàgina de Checklist.

TACAN I ILS

Es ben fàcil, i els dos es fan semblant. Al UFC (El teclat numeric de sota el HUD) teniu un botó que posa TCN que vol dir TACAN i un altre que posa ILS que vol dir, sorpresa, ILS. Llavors li doneu al TCN o ILS, segons vulgueu, i li doneu al botó de la dreta que posa ON/OFF. Llavors al display del UFC us ha de sortir a la dreta ON, això vol dir que està activat, si no us surt, seguiu provant, el modul del F18 encara funciona una mica d'aquella manera.

Al TACAN, us surten a la dreta 5 opcions, que us explico:

T/R: Vol dir transmetre i rebre. Tindreu orientació i distancia a l'estació TACAN (Que pot ser a terra o un portaavions).
RCV: Només rebre. Tindreu exclusivament orientació.
A/A: Per estacions aèries. Només rebeu distancia crec, i només ho fareu servir pel tanker (avió de re-abastament de combustible).
X e Y. Són les freqüències. Podeu connectar pel canal que sigui en X o Y. Al Falcon era X per terrestres i Y per aeris, però no se si es cap norma.

Normalment fareu servir T/R i X. L'únic que heu de fer es posar el canal, li doneu a CLR per esborrar el canal actual, polseu el canal correcte i li doneu a ENT.

Ja ho teniu sintonitzat el TACAN, però us falta posar-ho perquè us aparegui a la pagina del HSI del DDI. L'únic que heu de fer es polsar el OSB on posa TCN al HSI. Llavors us sortirà al HSI el icona de l'estació TACAN i a dalt a l'esquerra us donarà el nom de l'estació (tres lletres), la distancia i l'orientació.
Al HUD us sortirà només la distancia (suposo que a la realitat deu donar també l'orientació.



Per ILS és un rotllo similar, però posar només el canal i ja està. També s'ha de marcar al HSI perque surti. Si voleu saber com funciona l'aterratge per ILS ja us faré unes classes en un futur.

EJECCIÓ D'ARMES

L'F/A-18C te dos sistemes d'ejecció d'armes, el normal i el d'emergència, que compleixen funcions diferents.



Aquí veieu el que necessiteu. El Masterarm ha d'estar en ARM per poder ejectar qualsevol cosa. dels pilons.

Abans de res, un aclariment d'algunes parts del sistema d'armes.



EMERGENCY JETTISON

Quan necessiteu ejectar armes i dipòsits urgentment, com quan us llances un SAM o entreu en combat aeri proper, el botó groc i negre us permet ejectar tot excepte els míssils de les puntes alars i els míssils del fuselatge (els de la panxa). El premeu i ja està. També útil si en un aterratge heu d'ejectar a l'ultim moment tot per intentar recuperar una pèrdua.

L'altre sistema, que és el normal, te més passos i més control sobre el que volem ejectar.

NORMAL JETTISON

Aquí hem de decidir que ejectarem, i com ho ejectarem.



El selector de l'esquerra, te aquestes posicions:

- L FUS MSL: Ejectarà els míssils del fuselatge de l'esquerra. (els de la panxa)
- SAFE: El fiador per no ejectar res.
- R FUS MSL: Ejectarà els míssils del fuselatge de la dreta. (els de la panxa)
- RACK LCHR: Ejectarà els racks amb les seves armes.
- STORES: Només ejectarà les armes/diposits/aparells. Però no els racks.

El selector de la dreta de la imatge, te aquests botons:

- CTR: Ejectarà l'armament central.
- LI: Ejectarà l'armament interior esquerra (parlem de les ales).
- LO: Ejectarà l'armament exterior esquerra.
- RI: Ejectarà l'armament interior dret.
- RO: Ejectarà l'armament exterior dret.

Que vol dir tot això?

- Si jo selecciono L FUS MSL, però cap botó, ejectarà els míssils del fuselatge esquerra.
- Si selecciono RACK LCHR i cap botó, no ejectarà res.
- Si selecciono RACK LCHR i CTR, ejectarà l'armament ventral.
- Si selecciono RACK LCHR i LI, ejectarà l'armament interior de l'ala esquerra, juntament amb el seu rack.
- Si selecciono STORES i LI, ejectarà l'armament interior de l'ala esquerra, però NO el seu rack.
- Etc
 
Last edited:

Atunero

Miquelet
Personal Arma
19 Maig 2016
997
91
28
#2
Molt interessant tot. Jo per ara m'estic fent notes dels diferents procediments i ho anire practicant. El radar encara ni l'he mirat la veritat, pero entenc el funcionament.
 

Atunero

Miquelet
Personal Arma
19 Maig 2016
997
91
28
#5
Lo de l'aterratge no m'acaba de sortir, es a dir, aterro pero no de la manera correcta com dius, les vegades que m'ha sortit millor (se m'ha il·luminat el donut) m'ha semblat que queia massa brusc, fins i tot he petat un pneumàtic. Ho seguiré provant, de moment a terra ferma.