Formació CPF - 01 - Ramp Start

Viper

Administrator
Membre del personal
Moderador
Personal Arma
Personal DCS
#1
cpf01.jpg

Comencem el curs amb una rapida familiarització bàsica de la cabina del F-16. Conforme anem avançant entrarem en detall en els diferents panells de l'avió. Penseu que diferents models i blocs de l'F-16 poden presentar diferencies importants, però el que nosaltres veurem són les del Block 50 que es el model en el DCS.

Per sort l'F-16 te una cabina i una avionica molt fàcil i intuïtiva, la majoria de coses que haureu de fer a les missions es poden fer amb pocs botons. Molts sistemes venen ja preconfigurats, el que ens estalvia temps.

Per aprofundir en l'aparell podeu consultar el manual oficial que es troba dintre de la vostra instal·lació del DCS. Concretament a ...\DCS World\Mods\aircraft\F-16C\Doc

També podeu consultar la magnifica guia de Chuck, tot un referent al DCS que no només te guies del F-16C si no de la majoria d'aparells.



Familiarització amb la cabina

cpf01_01.jpg

El cockpit està compost per 6 parts principals, com es poden veure en aquesta imatge.

cpf02.jpg

Al panell d'instruments, les parts més importants que farem servir durant les missions seran:

  • Els MFD per operar radars, sensors, armament, navegació, i quasi-bé tot.
  • El ICP per la navegació, comunicació i modes de combat i per la introducció de dades al DED.
  • El DED per diferents coses com la navegació, alineació...
  • El RWR que ens avisarà de les amenaces tant aèries com terrestres i els míssils disparats.


Configuració dels controls bàsics

Aquí podreu veure la configuració bàsica que tothom ha de portar als seus controls per poder operar l'aparell. Aquesta configuració es la real, i amb un parell de modificacions per millorar-la i adaptar-la al Hotas Warthog, com a referencia per qualsevol conjunt de controls que tingueu.

L'F-16 compte amb un sistema HOTAS molt avançat, ja que certs controls s'adapten al mode que tenim seleccionat per poder realitzar diferents accions amb els mateixos botons.
Es a dir, el TMS per exemple farà una cosa o una altre depenent si estem en mode AA o AG i depenent en quin submode, a més segons prems el botó un sol cop o el mantens polsat farà coses diferents. Això ens permet no haver de treure les mans dels controls en durant els moments crítics com el combat.

Palanca de control

cpf03.jpg

  • El WPN Release és el botó per llançar l'armament, tant AA com AG, així com els dipòsits de combustible.
  • El Target Management Switch o TMS es el HAT de 4 posicions per poder operar el sistema d'armes.
  • El trigger te dues posicions, la primera per encendre la gravació de la càmera de morro o activar el làser i la segona per disparar el canó.
  • Expand/FOV s'encarrega del zoom en el FCR i HSI i del zoom òptic en dispositius i armes.
  • El hat per trimar ens permet ajustar el vol de l'aparell.
  • El NWS A/R DISC i MSL Step te varies funcions.
    • NWS activa i desactiva la roda de morro al terra.
    • A/R DISC en vol si tenim el AIR REFUEL obert al prémer el botó es desconnecta la bomba.
    • MSL Step En vol fent pulsació en els mode EO o AA ens permet seleccionar la següent estació de l'armament seleccionat. Fent pulsació llarga canvia entre tipus de míssils AA. En el mode AG ens permet canviar entre CCRP, CCIP i DTOS.
  • El Target Management Switch (TMS) serveix per controlar la designació d'objectius, el funcionament del radar, els mavericks i el TGP.
cpf05.jpg
  • El Display Management Switch (DMS) serveix per controlar el sensor d'interès (SOI).
cpf06.jpg
  • El Countermeasures Management Switch (CMS) serveix per controlar el llançament de contramesures i operar el pod ECM si està instal·lat.
cpf07.jpg


Palanca de gasos

cpf04.jpg

  • El Zoom pilot es un afegit meu, per controlar els nivells de zoom de la vista normal.
    • Amunt augmentar zoom progressivament.
    • Abaix disminuir zoom progressivament.
    • Esquerra zoom en normal.
    • Dreta zoom màxim instantani.
  • UHF/VHF Transmit Switch i FF IN/OUT serveix per les comunicacions.
    • UHF/VHF Transmit Switch per operar les dues ràdios i el SRS/VOIP.
    • IFF IN/OUT per interrogar si es amic o enemic a més del SRS/VOIP.
  • SPD Break Switch pel fre aerodinàmic, el polsador momentani estén el fre i el fixe el retrau.
  • DOG FIGHT Switch per fer servir els tres modes override de combat AA.
  • MANUAL RNG permet controlar el zoom digital al TGP i altres funcions segons el Master mode seleccionat.
  • ANT ELEV Knob ens permet controlar l'elevació de l'antena al radar
  • RDR CURSOR/ENABLE Switch permet controlar el cursor al radar FCR, al HSI, TGP.
    • En mode AA si el premem podem canviar entre BORE/SLAVE al AIM-9 i AIM-120.
    • En mode AG si el premem podem canviar entre PRE/VIS/BORE en els AGM-65 Mavericks.
  • MAN RNG/CAGE ens permet destapar el buscador de l'AIM-9 i el AGM-65.
  • MASTER Lights ON/OFF apagar o encendre totes les llums exteriors de cop.
  • MASTER ARM serveix per seleccionar els tres modes de Master ARM, Simulate/OFF/ARM.
Encara es poden configurar mes controls al nostre HOTAS, però aquests són els que venen a l'aparell real i per tant indispensables.

Recordeu tant mateix que el DCS World incorpora la possibilitat d'assignar un botó com a modificador, per poder ampliar funcions en un mateix botó. Es a dir, pots assignar un botó com si fos una mena de Shift(Majúscules), que fa que si prems un botó amb o sense aquest altre botó modificar premut, faci una funció o una altre.



Ramp Start

Es coneix com a Ramp Start el engegar l'aparell a la rampa de sortida, es a dir els hangars etc, estant l'aparell completament apagat. La seqüencia d'encès del F-16C es molt fàcil un cop es coneix, i no requereix més que uns passos concrets en cert ordre. Això vol dir que podeu encendre completament l'aparell de diferents maneres, no cal sempre seguir els mateixos passos.

Tingueu en compte que en el DCS actualment alguns botons o rotatoris no estan a la posició en la qual realment ens trobaríem l'aparell, el que ens permet saltar-nos alguns passos. Tampoc farem les comprovacions típiques, perque mai volem en missions on hi hagin activats els errors en sistemes aleatoris.

Encesa

El primer que hem de fer es donar corrent i encendre el motor. Normalment un cop tenim corrent, encenem les llums externes per avisar el personal de terra que anem a engegar motor i la radio per poder contactar amb el personal i els companys de vol.

Aquí teniu una imatge amb els pasos a fer per engegar l'F-16C. Un cop engegat el motor, pràcticament tot el demès ho podeu fer en l'ordre que vulgueu.
La imatge es en alta resolució, us aconsello que feu clic per veure-la més gran.

ramp_start_small.jpg

  1. Armar el seient ejectable.
  2. Tancar cabina amb la palanca petita i assegurem amb la palanca gran groga.
  3. Bateria en MAIN PWR.
  4. UHF en BOTH i sintonitzem la freqüència del nostre vol. Fem el radio check.
  5. Encendre llums.
    1. Llums de posició en FLASH.
    2. WING/TAIL i FUSELAGE en BRT.
    3. Master en NORM.
    4. FORM al màxim.
    5. Activar el Master Light que tenim configurat al nostre HOTAS (si no les llums segueixen apagades).
  6. Activar el PARKING BRAKE.
  7. JFS en Start 2.
  8. Comprovar que les RPM pujen fins al 20%.
  9. Gasos al ralentí (IDLE).
  10. Comprovar que les RPM pujen fins al 70%.
  11. Activar avionica, palanques superiors.
    1. MMC on ON.
    2. ST STA on ON.
    3. MDF en ON.
    4. UFC on ON.
    5. MAP en ON.
  12. Palanques inferiors.
    1. GPS en ON.
    2. DL en ON.
  13. MIDS LVT en ON.
  14. INS en NORM.
    1. Sabrem que està alineat quan a la pagina INS del DED veiem el RDY fer parpallejar. Un cop alineat, posar en NAV. Mentre s'alinea podem fer els pasos següents. Mai carrega combustible ni armament mentre s'esta lineant l'avió.
  15. Confirmar les coordenades al DED, seleccionem LAT i premem al ICP ENTER, despres LNG i ENTER i per ultim SALT i ENTER.
  16. Pujar la brillante del HUD amb la rodeta SYM del ICP.
  17. Desblocar l'horitzó articial movent el rotatori.
  18. Posar el IFF MASTER en NORM.
  19. LEFT i RIGHT HDPT en ON (això realment només cal si tens barquilles carregades per donar-lis potencia).
  20. FCR en ON.
  21. RDR en ALT.
  22. ALT RADAR en ON.
  23. RWR i JMR en ON.
  24. CH i FL en ON.
  25. MODE en STBY (a terra sempre en STBY, un cop a l'aire el mode que vulgueu, normalment SEMI).
  26. THREAT WARNING AUX en POWER.
  27. STORES CONFIG segons carrega. CAT I per carregues lleugeres (AA sense tancs externs) i CAT III per carregues pesades (AG i tancs externs).
  28. Activar PROBE HEAT.
  29. Comprovar que no hi ha cap llum d'avís.
Un cop seguits aquests pasos, ja tindrem l'F-16 llist per sortir. Tot i així, com això només es l'encés de l'avió, encara queden coses que hauriem de fer segons la missió, com activar la roda del morro per fer taxi, carregqar el DATA CARTRIDGE (No implementat al DCS), configurar les armes AG segons missió, configurar STP o WP addicionals, etc.

Aquí us deixo un video fet per mi amb el Ramp Start.



Comunicacions

Un cop a cabina, haurem de seguir els procediments de Rampstart habituals, per saber com fer el Rampstart. Nomes recordar que en quan puguem hem d'encendre les ràdios per poder comunicar-nos amb els companys, personal de terra i torre de control.
A mes, cal que tinguem llestos el diagrama del nostre aeroport, i el de la sortida que farem, per tenir totes les dades a ma. Així amb el diagrama de l'aeroport, sabrem on estem i cap a on hem d'anar segons la pista que ens donin.
Podeu consultar el diagrama al piernograf prement RSfhit+K i [ ] per passar pagines. També teniu aplicacions als stores dels mòbils per fer-ho.

Quan el lider estigui llest demanara les ultimes comprovacions, amb la trucada.

F11: Falcó 1-1, Check In
Resposta
F1-2: Dos Check in Ok

F1-3: Tres Check in Ok
F1-4: Quatre Check in Ok

Un cop comprovat tot, el Lider comprova que tothom estigui gest per fer Taxi.

F1-1: Falcó 1-1, Ready for Taxi
Resposta
F1-2: Dos

F1-3: Tres
F1-4: Quatre
 
Last edited: