Cavallers del Cel Comunitat Catalana de Simulació

La nàusea que va portar la realitat virtual

Tot el relacionat amb perifèrics, components, avaries...

Autor: Viper » 15 juny 2016, 10:38

Un article molt interessant sobre els marejos amb la realitat virtual.
http://www.realovirtual.com/articulos/4 ... ad-virtual

Imatge
Imatge
Software en Català - http://www.softcatala.org
Avatar de l’usuari
Viper
Administrador
Administrador
 
Entrades: 7203
Membre des de: 14 juny 2010, 12:50
Ubicació: Esplugues de Llobregat - Catalunya

Autor: Frodo » 19 juny 2016, 08:57

Això ja us ho havia comentat més d'un cop Víper. L'article, tot i que ho posa de manifest i és bo que es faci, no explica bé el que passa i pot induir a conclusions errònies.

El nostre sentit de l'equilibri es composa de 3 elements:
1) Vista.
2) Propiocepció: És a dir, la capacitat que tenim de percebre, conscient i inconscientment, en quina posició tenim les articulacions sense necessitat de mirar-ho.
3) Sistema vestibular: És un petit òrgan que hi ha a l'oida interna que fa bàsicament que el cervell sàpigui en quina posició tenim el cap

Doncs això sempre s'explica com que l'equilibri és una taula de 3 potes. Que passa si una falla?

Doncs un sistema de realitat virtual tipus occulus, SteamVR, etc... al nostre cervell li produeix el següent: Veus que estàs en moviment però en realitat cos i cap no ho estàn. Cap problema mentre el moviment sigui lineal i més o menys constant. Però quan fas moviments rotatoris o amb grans canvis de velocitat, el cervell espera, sí espera, el nostre cervell sempre ens avança feina, una sèrie de moviments del cos que no s'estan produint. Aquesta discrepància entre el que veus i el que perceps provoca la sensació de mareig.

Per exemple, la gent que es mareja en cotxe. Suposo que tots haureu sentit allò de "jo em poso al davant perquè si no em marejo", doncs seria el mateix però al revés, el cos es mou però la vista ho veu tot quiet perquè dintre del cotxe no hi ha moviment.

I la solució, des del meu punt de vista no pot passar per res tecnològic, doncs el fallo de disseny és humà no de la màquina, tenim un cervell massa plàstic i que sovint avança més feina del compte. Per tant la solució, crec humilment, és única i exclusimanent, l'entrenament de l'usuari. De fet, la majoria de nosaltres, estem entrenats a fer aquest exercici quan fem servir un simulador i a més si tenim track ir fem un moviment antinatural al moure el cap, doncs el reflex oculo-cefalo-giro, que també està coordinat pel sistema vestibular, justament fa el contrari del que fem al moure el cap i els ulls. I tot i així ho fem amb naturalitat i sense més efecte advers i només com a fruit d'un entrenament molt freqüent.
“Ars longa, vita brevis, occasio praeceps, experimentum periculosum, iudicium difficile."
Imatge
Avatar de l’usuari
Frodo
Instructor ArmA
 
Entrades: 325
Membre des de: 28 feb. 2014, 03:37
Ubicació: Sant Fruitós de Bages

Autor: Magnetar » 19 juny 2016, 10:08

Molt interessant Frodo! Gràcies per l'apunt :çsi:
Avatar de l’usuari
Magnetar
Editors Arma
 
Entrades: 1011
Membre des de: 22 abr. 2014, 11:35
Ubicació: Kassel, Alemanya


Torna a: Maquinari (Hardware)

cron